·
Përralla e shqipes
Nji djalosh
kishte dalë për gjah në malet e Shqipnisë. Nji shqipe fluturoi sipër tij, dhe u
ndal në maje të nji shkrepi. Shqipja ishte jashtëzakonisht e madhe dhe mbante në
çapojt nji gjarpën. Mbas pak shqipja fluturoi prej shkrepit ku kishte çerdhen.
Djaloshi u ngjit
atëherë në majë te shkrepit, dhe gjeti në çerdhe zogun e shqipes që po luente me
gjarpnin e mbytun. Por gjarpni nuk ishte vërtetë i mbytun. Befas ai lëvizi,
ngrejti kryet, nxori thimthin dhe báni me pickue zogun. N'at çast djaloshi nxori
harkun, dhe vrau me shigjetë gjarpnin. Mandej ai mori zogun e shqipes dhe u nis
kah shpia e vet. Befas ai ndigjoj mbi krye zhurmën e krahëve të shqipes.
“Pse ma grabite
foshnjen?", thirri shqipja.
"Foshnja asht
imja, sepse unë e shpëtova nga gjarpni që ti nuk e kishe mbytë", përgjegji
djaloshi.
"Jepmë foshnjen
time, dhe unë të jap si shpërblim mprehtësinë e syvet të mi dhe fuqinë e krehëve
të mi. Ti do të jeshë i pamposhtun dhe do të quhesh me emnin tim!"
I riu ia dha
shqipes zogun e vet. Kur u rrit zogu, i sillej mbi krye djaloshit, që tash ishte
bá burrë. Me harkun e vet ai mbyti shumë bishë të pyllit, dhe me shpatën e vet
preu shumë anmiq të vendit.
Ndër të gjitha
këto vepra shqipja e printe dhe e drejtonte. I çuditun nga këto punë, populli e
zgjodhi mbret gjuetarin trim. Ai u quejt Shqiptar, që do me thánë "bir i
shqipes" , dhe mbretnia e tij mori emnin Shqipni, që do me thanë "Vendi i
Shqipeve."
·
Kësulëkuqja
Në një fshat
gazmor të vendosur buzë një pylli, jetonte një vogëlushe e hirshme me nënën e
vet. Ishte shumë e bukur. Kishte një fytyrë të trëndafiltë porsi një mollë, sy
të kaltër si qielli i pranverës dhe flokë kaçurrela e të verdhë si gruri i
pjekur.
Përtej pyllit
banonte gjyshja e saj, një plakë simpatike, që e donte shumë të mbesën, së
cilës, kur mbushi shtatë vjeç, i kishte dhuruar një mantel fort të bukur me një
kapuç të kuq. Sa herë që dilte nga shtëpia, vogëlushes i pëlqente ta vishte atë,
prandaj gjithë banorët e fshatit ia ngjitën emrin Kësulkuqja. Sapo mbaronte
punët e shtëpisë, vajza vraponte në pyll, ku jetonin kafshë të vockëla, me të
cilat kishte miqësi. Çdo mëngjes herët ajo i merrte me radhë për të parë nëse
kishin ushqim të mjaftueshëm, nëse putra e ketrushit ishte shëruar dhe nëse
lepurushët kishin pushuar së bezdisuri iriqin plak.
Në një mëngjez
pranvere, një lepurush i bardhë arriti duke gulquar te shtëpiza e Kësulëkuqes
dhe i tha:
- Më dërgoi
gjyshja e jote. Ka zënë krevatin, ka kollë dhe i janë mbaruar ushqimet. Duhet të
nxitosh për tek ajo!
Nëna përgatiti
me kujdes një sjportë të vogël plot me gjëra të mira, nëtë cilën vuri edhe një
shurup për kollën. Kurse vogëlushja veshi mantelin e saj me kapuç të kuq.
- Të lutem, - i
tha nëna, - çoja të gjitha këto gjyshes dhe mos u ndalo rrugës sepse nuk do të
dëshiroja që të takohesh me njerëz të këqinj.
Vogëlushja u vu
për rrugë e shoqëruar nga miku i saj i vogël.
Kaluan pak çaste
dhe ajo nuk ishte më e vetëm. Një drenush i vogël doli shpejt nga pylli dhe eci
përkrah saj. Edhe ketrushi nuk deshi të mbetej pas, ai doli nga strofka dhe
filloi ta ndiqte me kërcime të vogla. Shoqërinë e vogëlushes e plotësuan edhe
zogjët, që njëri pas tjetrit uleshin mbi shportën e Kësulëkuqes, duke çukitur
ndonjë thërrimë nga ëmbëlsira, që nëna kishte bërë për gjyshen. Pas një ore
rrugë Kësulëkuqja u tha;
- Tani kthehuni
nëpër shtëpitë tuaja pa bërë naze, sepse nënat mund të jenë shqetësuar.
Prisheqefas e
disi buzëvarur kafshët e vogla morën rrugën e kthimit por më parë e këshilluan;
- Ke kujdes
Kësulëkuqe, sepse ujku i keq andej nga mbrëmja del nëpër pyll dhe, po takoi
fëmijë, i hanë përnjëherë. Ec shpejt e mos u ndalo!
- Mos keni
merak!...Do të kem kujdes! - tha vajza dhe vazhdoi të ecte vetëm e me hap të
shpejtë.
Por në pyll
kishte shumë luleshtrydhe të vogla e të kuqe me aromë të mirë dhe Kësulëkuqja
mendoi: "Luleshtrydhet e pëlqejnë edhe gjyshes! tani do të mbledhë ca shpejt e
shpejt e di t'ia çoj...kam për të humbur vetëm gjusëm minute." Por, luleshtrydhe
në këtë anë e këputë një në anën tjetër, kaloi kohë dhe vogëlushja s'po
kujtohej.
Papritur dëgjoi
një kërkëllimë të lehtë që vinte nga një grumbull shkurresh. Ngriti kokën,
shikoi andej dhe
pa dy sy të
mëdhenjë.
Kësulëkuqja u
rrënqeth dhe filloi të dridhej edhe më shumë kur e kuptoi se ata sy të këqinj
ishin sytë e ujkut!
Ujku doli nga
vendi ku ishte fshehur dhe, duke u përpjekur ta hollonte e ta ëmbëlsonte zërin,
i tha;
- Ku po shkon në
këtë orë, vogëlushe e bukur?
- Po shkoj te
gjyshja ime e sëmurë për t'i çuar mjaltë, një ëmbëlsirë dhe gjithë ato
luleshtrydhe. - u përgjigj Kësulëkuqja.
- E ku banon
gjyshja jote? - pyeti prap ujku.
- Përtej
pyellit. - tha vajza e padjallëzuar.
Ujku dinak i
uroi shërim të shpejtë për gjyshen dhe, pasi e përshëndeti Kësulëkuqen, me katër
kërcime të shpejta u zhduk nëpër gjethnajën e pyellit. E habitur vogëlushja
morri rrugën përsëri, ndërkohë që ujku, duke vrapuar si era, kishte arritur në
afërsi të shtëpisë së gjyshes.
Që të mund të
hynte mbrenda pa e njohur kush, ujku mblodhi një tufë të madhe lulesh dhe u
fsheh pas tyre, me shpresën se do të dukej si Kësulëkuqja dhe se do të bënte
çmos që gjyshja ta kuptonte sa më vonë të ish e mundur se kishte përballë saj
ujkun. Iu afrua shtëpisë me hapa hajduti dhe trokiti tri herë në portë.
- Kush është? -
pyeti nga mbrenda një zë i hollë.
Ujku plak u
përpoq t'i përgjigjej me një zë si fëmijë:
- Jam
Kësulëkuqja. Kam ardhur të të sjellë ca ushqim dhe ilaçet.
- Tërhiqe
spangon e shulit dhe dera do të hapet. - u përgjigj gjyshja.
Ujku i prapë
këtë priste dhe hyri.
- Afrohu,
vogëlushe! Hajde e më jep një të puthur! - tha gjyshja, e cila nuk e dinte
rrezikun që po i kanosej.
Ujku nuk priti
ta lusnin më. Ai bëri një goxha kërcim dhe e kullufiti menjëherë gjyshen e
shkretë.
Pasi e kishte
shijuar mirë e mirë ate që hëngri, filloi të rrëmonte në dollap. Gjeti një
këmishë nate dhe një shkufe e u sajua me to. Pastaj u shikua me kujdes në
pasqyrë për t'u bindur se midis tij dhe gjyshes nuk kishte asnjë ndryshim. U
afrua te porta, e mbylli duke i dhënë një të shtyrë me putër, pastaj shkoi e u
shtri në krevatin e gjyshes, duke pritur Kësulëkuqen, që nuk vonoi të vinte.
Pas pak
minutash, në portë u dëgjuan tri trokitje të lehta.
- Kush është? -
pyeti ujku, duke u përpjekur të shkërbente zërin e gjyshes.
- Jam unë,
Kësulëkuqja, gjyshe! - tha vajza.
Ujku u mbulua
mirë me batanije, priti ca, pastaj bërtiti:
- Tërhiqe shulin
dhe porta do të hapet!
Kësulëkuqja
tërhoqi shulin dhe porta u hap. Vuri shportën mbi tavolinë e iu afrua ghyshes.
- Si ndjehesh,
gjyshe? - e pyeti.
Ndërkohë, ujku
filloi të bënte ca lëvizje të ngathëta, duke zbuluar pa dashur putrat e tijë.
Ujku, që më në
fund ishte i ngopur, ra përsëri në krevat i kënaqur dhe fjeti. Kishte humbur në
një gjumë kaq të thellë sa që, kur gërrhiste, tundej e gjithë shtëpia sikur po
binte tërmet. Në këtë kohë kaloi atypari me pushkën kraheqafë gjuetari Ubaldo,
një i njohur i ghyshes. Kur dëgjoi këtë zhurmë, u afrua me vrap te shtëpia dhe
mendoi: "Ç'farë mund t'i ketë ndodhur plakës së mirë? "
Ç'është e
vërteta, Ubaldoja nuk ishte ndonjë gjahtar i guximshëm dhe gjatë jetës kishte
vrarë vetëm ca miza mbi hundën e vet.
Në vend që të
hynte nga dera, babaxhani shikoi me kujdes nga një dritare gjysëm e mbyllur, që
binte në dhomën e gjyshes. Në krevatin e saj pa ujkun të shtrirë qetësisht, që
po flinte për shtatë palë qejfe.
Atëherë Ubaldoja
mbushi armën, e futi tytën e saj te dritarja dhe mori çastin e fundit. Papritur,
ai goditi shkarazi stomakun e ujkut, që plasi si një tullumbace.
Në këtë
pshtjellim, Ubaldoja u turr me vrap në shtëpi. Para syve të tijë u shfaqen
Kësulëkuqja dhe gjyshja shëndoshë e mirë pranë lëkurës së ujkut, që tashmë
kishte ngelur top në vend.
Ato të ngratat e
falënderuan me gjithë zemër Ubaldon, duke e puthur e përqafuar disa herë.
Gjuetarit të ndrojtur i vinte turp nga kjo dashuri e mashe që po tregonin për
të, por ama kuptohej se i pëlqente që, krejt papritur, po e vështronin si hero.
Në pyll, kur e
morren vesh që Kësulëkuqja dhe gjyshja e saj kishin shpëtuar, ndërsa ujku i egër
nuk do të mund t'i bënte më dëm askujt, të gjithë u gëzuan pa masë. Edhe nëna e
fali Kësulëkuqen. Kjo premtoi se, në të ardhmen, do të tregohej më e mënçur dhe
nuk do të ndalej më për të biseduar në rrugë me të panjohur, sepse ujq ka
gjithandej dhe sepse më të rrezikshmit janë ata që shtiren sikur janë të mirë e
të sjellshëm.
·
Mendja dhe fati
U kapën mendja e
nafaka. Njana:" E maj une njerin" . tjetra:"Jo, une e maj".
Menja tha:
- S'un e man pa
mue ti njerin.
- E maj, - ja
priti nafaka. - Qe kqyr se si kam me e majtë.
Shkoi nafaka te
njani e ja qiti ni guri xhevahir përpara. Kur e muer aj njeri gurin, e kqyri e
menoi me vedi:"Shka m'vyn mue qiky gur? Kurrgja s'um vyen."
Aty pari kaluen
tatart e mretit. Muer aj njeri e ja dha tatarve gurin:
- Ha qit gurë e
çonja mretit pej meje.
E mueren tatart
gurin dhe ja çuen mretit. Mreti thirri mishlist e i pveti:
- Qa me i dhanë
kti njeri qi ma ka çue kit gurë qi s'gjinet nëpër krajli?
- Kjo punë a e
jote, i thanë mishlist, - po n'dash me a ba çirak, qi ta paska çue kit gurë
t'mirë,bjere ktu, epja çikën e maje si djalë.
Qoi e e thirri
mrati, ja nreqi sarajet e ja dha çikën. Kur hini djali n'gjerdek tu çika e
mretit, nuk foli me çikën, po ra e fjet n'tokë e jo n'krevet ku ish e shoqja.
Ashtu bani edhe
natën e dytë e t'tretën. Mas natës tretë e veti mreti çikën:
- Qysh po e ço
me kit nafakë?
- Kurrqysh,
babë.
- Pse?
- Qe tri nat unë
n'dyshek e aj n'tokë. Gojën s'e ka çelë me folë me mue.
E thirri mreti e
i tha:
- Shka a kshtu?
Une t'kam evlad e çikën ta kam dhanë, e ti mos me folë me ta, po me ra n'tokë?
Djali s'diti me
thanë kurrgja. Mreti ja preu me e virë n'kanop. E çoi n'hapsane e t'nersëmen
kishin m'e virë. At'herë nafaka e pa qi s'munet me ba gja për ta e i tha menes:
- Ti n'mujsh me
e pshtue se une s'muj. Teri ktu e pruna.
I hini menja
n'krye djalit. I ra n'men djalit shka me ba. Lypi izë me dalë para mretit edhe
'i herë. Kur e çuen para ti, i tha:
- A kam izë me
folë?
- Fol! - i tha
mreti.
- Kanka gutë
çika jote qi ka folë. Unë t'parën natë ju kam lutë zotit qi ma bani nafakë me
ardhë ktu e m'i marrë çikën e mretit për grue.T'dytën natë jam lutë për shnetin
e t'retën natë kam ba duva për ty qi je ni padishah.
- N'koftë
kshtu,- i tha mreti - hajt shko e hajrin ja pafsh.
Shkoi aj djali e
natën e katërte ra me t'shoqen.
·
Tre vllaznit e
shpëtojnë të bijën e mbretit
Ishin kanë tre
vllazën. Njani kish pas ble ni parë dylbi, i dyti ni saxhade qi shkojke hava e i
treti ni gastare me ujë Buhajati.
Duelen ni ditë
vllaznit maje ni bjeshke.Kqyri vllau i parë me dylbi e pa si diku larg ish dekë
çika e mretit. Po u kallxon ktyne dy qerve qi ish dekë çika e mretit.
- Hipni
n'saxhade t'shkojmë e ta shohim.
Hypen të tre
n'saxhade e u nisen. Ja mrrinë te sarajet e mretit e zunë çikën pa hî n'dhe. U
avit aj qi e kishte gastaren me uj e ja qiti ujin Buhajat çikës n'gojë. Çika u
çue si ish kanë ma përpara mreti prej gzimit
tha:
- Masi ma pshtut
çikën, jua paça dhanë.
Tre vllaznit
zunë me u ngatrrue nërmjet veti e secili e dojke për veti çikën e mretit.
- Mos me pas pa
unë me dylbi, - thojke i pari - nuk e kishim ditë si â dekë.
- Mos me ju pas
pru une me saxhade, - thojke i dyti - s'kishim mujtë ju me mrri ktu.
- Mos me ja pas
dhanë une ujt, ju kurrgja s'kishit mujtë me qitë n'dritë - thojke i treti.
Masi s'mujtën ma
ja lidhë kryet kurrqysh k'saj pune, shkuen te tre te kadija. Kadija muer e ja
kqyri t'parit dylbitë, gja naksan s'gjet n'to. Ja kqyri t'dytit sexhaden, gja
naksa s'gjet as n'saxhade. Kur ja kqyri vllaut t'vogël gastaren shprazet, ja la
çikën k'ti t'mramit, se k'ti ju kish sosë ujt, e gastarja e shpraz't s'i hîke
n'punë, e ata dy tjerët kurrgja s'kishin hupë edhe i kishin hala, njani dylbitë
e tjetri sexhaden.
·
Skifteri e dhelpra
Skifteri e
dhelpra lidhën miqësi dhe vendosën të banojnë afër njëri-tjetrit, për ta
përforcuar kështu edhe më tepër miqësinë. Skifteri fluturoi në një dru tepër të
lartë dhe ndërtoi çerdhen; ndërsa dhelpra mbeti në një kaçubë nën drurin dhe aty
polli këlyshët.
Njëherë dhelpra
doli për të gjuajtur, kurse skifteri që kishte mbetur pa ushqim, fluturoi poshtë
tek kaçuba, ia rrëmbeu këlyshët dhelprës dhe i hëngri bashkë me skifterët e vet
të vegjël. Kur u kthye dhelpra pa se çka i kishte ndodhur, nuk u pikëllua aq për
zhdukjen e të vegjëlve të vet se sa për atë që nuk mund të hakmerrej. Nga toka
ajo nuk mund t'i bënte gjë shpezës në ajr. Prandaj zuri vend pak larg dhe filloi
ta mallkojë armikun - çka është e vetmja armë e të dobëtve dhe e të
pafuqishmëve.
Megjithatë,
skifteri që e theu miqësinë, e mori shpejt dënimin. Njëherë, kur disa barinj
piqnin mish në prush, ra poshtë fluturimthi dhe rrëmbeu një copë mish, në të
cilin kishte mbetur një gacë. Posa e çoi mishin në çerdhe të vet, ia nisi të
fryej një erë e fortë, dhe prej gacës morën flakë degët e holla e të thata e
kështu shpërtheu një flakë e madhe.
Nga kjo, zogjtë
e vegjël të skifterit, meqënëse ishin pa krahë, ranë në tokë gjysmë të djegur.
Dhelpra vrapoi dhe i gëlltiti në sy të skifterit.
Porosia:
Ata që shkelin miqësinë, edhe nëse i shpëtojnë hakmarrjes, prapëseprapë nuk do
t'i shpëtojnë dënimit të merituar.
·
Shqiponja dhe njeriu
Një herë një
njeri zuri një shqiponjë, ja preu menjëherë krahët dhe e lëshoi ndër pula. Ajo
dukej e pikëlluar për gjendjen e saj të mjerë. Një njeri tjetër e bleu këtë
shqiponjë dhe e la që t'i rriten prapë krahët. Atëherë shqiponja i hapi krahët e
fluturoi, zuri një lepur dhe ia solli menjëherë mirëbërësit të vet. Dhelpra e pa
këtë e i tha:
Mos ia dhuro
këtij, por atij të parit, që most ë zërë prapë dhe mos t'i shkulë prapë krahët.
Porosia:
Mirëbërësit duhet t'i kthehet e mira, kurse prej të këqinjve duhet ruajtur.
·
Shqiponja , sorra dhe
bariu
Një shqiponjë ra
fluturimthi mbi një shkëmb të lartë she rrëmbeu një qengj. Këtë e pa sorra dhe
nga smira deshi të ndjekë shembullin e saj. Prandaj u lëshua me një krrokatje të
madhe dhe u hodh mbi një dash. Por iu ngatërruan kthetrat në bashën e leshit dhe
nuk mundi të fluturojë lart, kështu filloi të përplasë krahët. Bariu e pa se çka
ndodhi, vrapoi dhe e kapi sorrën. Mandej ia preu krahët dhe, në mbrëmje , ia çoi
fëmijëve të vet. Kur e pyetën fëmijët se çfarë zogu mund të ishte ai, bariu tha:
Ma sa e di unë,
sigurisht - sorrë, por siç kishte për të dashur ajo vetë - shqiponjë.
·
Bilbili dhe skifteri
Një bilbil
kishte qëndruar mbi një lis të lartë dhe, si rëndomë po këndonte. Skifteri e
diktoi dhe, meqënëse ishte i uritur, fluturoi dhe e rrëmbeu bilbilin. Duke
dashur të shpëtojë, bilbili filloi të lutet, duke i thënë se ishte i vogël e nuk
do ta nginte skifterin, prandaj duhet të lapte ndonjë zog më të madh, në qoftë
se është i uritur. Skifteri ia preu fjalën e i tha:
Do të isha
vërtet i marrë sikur ta lija ushqimin e gatshëm që e kam në kthetra dhe të
shkoja të ndjek qtë eë ende s'është askund.
Porosia:
Ka grykës, që, duke lakmuar sa më tepër, humbit edhe atë që kanë.
·
Maçorri dhe minjtë
Në një shtëpi
kishte shumë minjë. Maçorri e mori vesh këtë, shkoi atje dhe ndejti që t'i
gjuajë e t'i hajë të gjithë një nga një. Mirëpo minjtë iknin në vrima nga zhurma
më e vogël. Pasi nuk mund t'i zinte më, maçorri e ndau mendjen t'i joshë me
dredhi. Prandaj hipi mbi një kunj druri, u var dhe u bë si i ngordhur. Një mi
shikoi nga vrima dhe kur e pa, tha:
I dashuri im,
nuk do t'ju afrohemi edhe sikur të shndërrohesh në thes.
Porosia:
Njerëzit e mençur, kur e provojnë poshtërsinë e ndokujt, nuk mashtrohen më me
hipokrizinë e tij.
·
Dhelpra e dhitë
Bariu i çoi
dhitë e veta për të kullotur. Atje vuri re se dhitë e tij ishin përzier me dhi
të egra, dhe kur erdhi mbrëmja i shtiu të gjitha në shpellën e vet. Të nesërmen,
pasi u bë dimër i fortë, nuk mund t'i nxjerrë në kullotë të rëndomtë, prandaj i
la në shpellë. Dhive të veta u gjeti nga pak ushqim, sa të mos i marrë uria,
kurse dhive të egra u gjeti mjaft ushqim për t'i bërë krejtësidht për vete.
Dimri mbaroi she ai i nxori të t¨re dhitë në kullosë. Dhitë e egra morën malin e
ikën. Kur ai filloi t'i qortojë se janë jomirënjohëse që ikën dhe e lanë,
megjithse ai u kujdes shumë pët to, ato u kthyen e i thanë:
Pikërisht për
këtë ne frikësohemi dhe ikëm prej teje. Gjersa ti neve, që të erdhëm dje, na
çmove e shikove më tepër se dhitë tua, është e qartë se edhe të tjerat, që do të
afrohen më vonë, to t'i çosh e shikosh më tepër se ne.
Porosia:
Nuk duhet lakmuar miqësia e atyre, të cilët si miq të rinj, na çmojnë më tepër
se miqtë tanë të vjetër, duke pasur parasysh se ata met ë cilët miqësohemi më
vonë, do të çmohen më tepër se ne.
·
Dhija e gomari
Njëherë një
njeri kishte një dhi e një gomar. Dhia ia kishte lakmi gomarit për ushqimin me
bollëk që i jepnin dhe thoshte se ai tani përpiqej duke rrotulluar gurin e
mullirit e mandej duke bartur barrën. Prandaj e këshilloi që të shtirej se është
ulok dhe të gremistet në ndonjë hendek, e me këtë mënyre t'i japin pushim. AI u
besoi këtyre fjalëve dhe pasi u rrëxua në lëndinë, u lëndua. I zoti thirri
veterinarin dhe iu lut për ndihmë. Veterinari i tha të marrë mushkëri dhie e
t'ia japë gomarit si ilaç për t'u shëruar. Therre, pra, dhinë dhe shëroje
gomarin.
Porosia:
Kush ja bën gropën tjetërit, bie vetë brenda.
·
Dhija e bariu
Një dhi ishte
larguar njëherë prej vathit, dhe bariu u mundua ta kthejë te të tjerat. Pasi me
thirrje e me fishkëllima nuk mundi të bëjë asgjë, mori një gur dhe ia theu
bririn. Pastaj filloi t'i lutet që të mos i kallësojë për këtë zotërisë. Dhia iu
përgjegj:
Je me të vërtet
më i marri ndër të gjithë barinjtë; në qoftë se unë hesht, vetë briri ka për t'i
treguar.
Porosia:
Janë krejt të marrë ata që duan ta fshehin atë që duket fare qartë.
·
Gjelat
Dy gjela
grindeshin rreth pulave dhe njëri e mundi tjetrin. I munduri u tërhoq në një
vend në hije dhe atje u fsheh.
Fituesi
fluturoi, hipi në një mur të lartë dhe filloi të këndojë me zë të lartë. Po në
atë çast ia mbërrini fluturimthi një shqiponjë dhe e rrëmbeu. Ai që ishte
fshehur në hije, iu afrua atëherë pulave pa frikë.
Porosia:
Mendjemadhësia dënohet, kurse përvujtja shpërblehet.
·
Peshkatari dhe fyelli
Një peshkatar, i
cili dinte t'i binte shumë bukur fyellit, mori një ditë fyellin dhe rrjetin e
shkoi në det për të gjuajtur peshq. Aty u ul mbi një shkëmb dhe filloi t'i bjerë
fyellit, duke menduar se zëri i ëmbël i fyellit do t'i joshje peshqit.
Megjithse u
mundua për një kohë të gjatë, prapëseprapë nuk i doli asnjë peshq. I qiti prej
rrjetit në bregdet dhe kur i pa duke u përpëlitur, tha:
O krijesa të
mjera! Kur i rashë fyellit, nuk deshët të kërceni, kurse tani që e ndala, po
kërceni.
Porosia:
Kjo
vlenë për ata që bëjnë diçka në një çast jo të volitshëm.
·
Peshkatari dhe peshku
i vogël
Një peshkatar
hodhi njëherë në ujë dhe zuri një peshk të vogël. Peshku i vogël filloi t'i
lutet shumë që ta lëshojë tani, pasi është i vogël, kurse më vonë, kur të
rritet, ka për të qenë më i dobishëm për të. Atëherë peshkatari tha: Do të isha
vërtet budalla sikur të hiqja dorë nga fitimi i sigurtë dhe të shkoja të ndjek
diçka jo të sigurtë.
Porosia:
Është më mirë një fitim i sigurtë, sado i vogël që të jetë, se sa një fitim i
pasigurtë, qoftë ai edhe i madh.
·
Dhelpra që hëngri
tepër
Një ditë një
dhelpër e uritur pa në pyll, në zgavër të një lisi, një copë bukë dhe një copë
mish, që i kishin lënë arinjtë, prandaj hyri e i mori dhe i hëngri krejt. Por
pasi u fry prej së ngrëni tepër, filloi të gjëmojë e të kuisë. Një dhelpër
tjetër, qä kalonte në atë çast aty pari, e dëgjoi gjëmimin e saj, prandaj iu
afrua dhe e pyeti se çka kishte. Kur mori vesh se çka i kish ndodhur, i tha:
Tani duhet të
rrish aty, deri sa të shfryhesh e të bëhesh ashtu siç ke qenë kur ke hyrë. Vetëm
atëherë ke për të dalë lehtë.
Porosia:
Vështirësitë zhduken me kalimin e kohës.
·
Dhelpra e kojrila
Dhelpra kishte
derdhur një qull të yndyrshëm mbi një gur të rrafshtë dhe me shpoti e fyente
kojrilën. Pasi qulli ishte i lëngët, kojrila nuk mundi ta marrë me sqepin e vet
të hollë. Kur erdhi rendi i kojrilës, ajo e ftoi dhelprën për drekë dhe ia qiti
gjellën përpara në një enë me grykë të ngushtë e të gjatë. Kojrila e fuste
sqepin e vet me lehtësi në atë enë dhe kënaqej duke ngrënë, kurse dhelpra
kurrsesi nuk mund të merrte ushqim në të. Kështu, pra, ia punoi edhe kojrila
dhelprës.
·
Dhelpra dhe druvari
Duke ikur prej
gjuerarëve dhelpra pa në pyell një druvar dhe iu lut që ta fshehë. Ai e
këshilloi që të hyjë e të fshihet në kasollën e tij. Së shpejti ia mbërritën
gjuetarët dhe e pyetën druvarin se a mos e ka parë, por me dorë u tregoi se ku
ishte fshehur. Gjuetarët nuk vunë veshin se çka se çka u tregon ai me dorë, por
u besuan fjalëve të tij. Kur pa se u larguan gjuetarër, dhelpra doli dhe nisi të
ikë pa folur fare. Kur druvari filloi ta qortojë se pse nuk i tha asnjë fjalë
falënderuese që e shpëtoi, dhelpra i tha:
Unë do të të
falënderoja me të vërtet sikur puna e duarve tua të pajtohet me fjalët e tua.
Porosia:
Kjo
vlenë për ata njerëz, të cilët kërkojnë që të tjerët të sillen mirë me ta, edhe
pse vetë ata nuk janë të ndershëm.
·
Dhelpra e luani
Kur dhelpra pa
një luan të zënë në kurth, iu afrua dhe filloi ta shajë ashpër. Atëherë u kthye
luani dhe iu përgjegj: Nuk je duke më sharë ti, por fatkeqësia që më gjeti.
Porosia:
Të
dobtit nuk i çmojnë shumë të fortët, kur këta bien ngushtë.
·
Dhelpra e majmuni
Një ditë, duke
udhëtuar së bashku, dhelpra e majmuni, filluan të grinden me fjalë mbi origjinën
e tyre fisnike. Pas një grindjeje të gjatë, arritën në një vend. Majmuni shikoi
prapa dhe qau me dënesë. Kur e pyeti dhelpra se pse qau, majmuni i tregoi
përmendoret e varreve e tha:
Si mos të qaj
kur shikoj përmendoret e varreve të liridashësve dhe robërve të të parëve të mi.
Ajo iu përgjigj: Vetëm gënje, sepse askush prej këtyre nuk do të çohet e ta
mohojë atë.
Porosia:
Gënjeshtarët më së shumti lavdërohen kur nuk ndodhet kush për të hedhur poshtë
fjalët e tyre.
·
Dhelpra e cjapi
Një dhelpër ra
njëherë në pus dhe u detyrua të presë, sepse nuk dinte si të dalë. Kur një cjap
i shtyrë nga etja, erdhi në atë pus dhe e pa dhelprën brenda, e pyeti se a ishte
uji i mirë. Duke fshehur fatkeqësinë e saj, dhelpra filloi ta lavdojë duke i
thënë se uji ishte shumë i mirë. Cjapi zbriti poshtë, pasi e kishte marrë etja
dhe kur e shoi etjen, filloi të mendojë me dhelprën se si mund të dilte prej
pusit. Dhelpra i tha se kishte menduar diçka mirë për të shpëtuar të dy:
Çoji këmbët e
para në murin e pusit dhe afroji brirët. Kur të ngjitem unë lart nëpër kurrizin
tënd, kam për të tërhequr mandej edhe ty. Pas një bisedimi të gjatë, cjapi
pranoi. Dhelpra këceu në shpatullat e tij, qëndroi në brirë, doli prej pusit dhe
filloi të largohet.
Kur cjapi e
qortoi që nuk e mbajti fjalën e dhënë, dhelpra u kthye e i tha:
I dashuri cjap,
sikur të kisha aq mend sa ke qime në mjekër, ti as që do të zbritje në pus para
se të mendoje se so kishe për të dalë.
Porosia:
Njerëzit
e mençur së pari duhet ta mendojnë mbarimin e punëve, e mandej të fillojnë të
zbatojnë mendimet e veta.
·
Qymyrxhiu dhe
zhguntari
Ku një qymyrxhi,
i cili ishte duke kryer ndërtimin e shtëpisë së vet, veneroi se prenë tij ishte
vendosur një zhguntar, erdhi te ai dhe e thirri që të banojnë bashkë, duke i
thënë se do të bëheshin miq të mirë dhe do të shpenzonin më pak të dy n¨enjë
banesë. Zhguntari ia peru fjalën e i tha:
Por mua më duket
se kjo fare e pamundur, sepse ke për ta nxirë atë që unë e zbardh.
Porosia:
Gjërat e
kundërta nuk mund të shoqërohen.
·
Njeriu që numëron
dallgët
Ezopi kallëzon
se një njeri që ishte ulur në bregdet e të cilin e rrihnin dallgët, numëronte
valët, e kur gabonte, hidhërohej e pikëllohej, Kështu vazhdoi deri sa ia afrua
një dhelpër e i tha:
Pse i dashur, po
pikëllohesh për ato që kaluan? Tash e pas duhet të fillosh e të numërosh, duke
mos çarë kryet për ato që kanë kaluar.
·
Njeriu e dhelpra
Një njeri zuri
një dhelpër, me të cilën kishte qenë në armiqësi, sepse i kishte bërë dëm.
Kishte kohë që donte të hakmirrej, prandaj i lidhi në bisht shtupa të lagura me
vaj ulliri she u vuri flakën. Dhelpra, si t'i kishte treguar dreqi rrugën, u nis
për në arën e armikut të vet. Dhe ishte tamam koha e të korrave. Ai vrapoi pas
saj duke qarë, sepse ende nuk e kishte korrur arën.
Porosia:
Kjo na
mëson se duhet të jemi të butë e jo të zemërohemi, sepse shpesh mu për arsye të
zemërimit shkaktohet dëm i madh.
·
Lavërtari dhe ujku
Lavërtari ua
hoqi zgjedhën qeve dhe i çoi të pinë ujë. Kur ujku i uritur, që kërkonte ushqim,
hasi në parmendë, më parë filloi të lëpijë kapistrat e qeve, e dalëngadalë, pa
vënë re, futi qafën në zgjedhë e nuk mundi ta nxjerrë më, por filloi ta tërheqë
parmendën nëpër arë. Kur lavruesi e pa, tha:
He budalla, ku
ta marrim të heqësh ti dorë nga plaçkitja dhe padrejtësia e të lavrosh tokën.
Bretkosat
Dy bretkosa
jetonin në një kënetë. Kur thahej këneta në verë, ato largoheshin dhe shkonin
për të gjetur kënetë tjetër.
Rrugës hasën në
një pus të thellë dhe kur e panë, njëra prej tyre tha:
- Të zbresim, e
dashur, së bashku në këtë pus. Tjetra iu përgjegj:
- Si do të
dalim, nëse uji i këtij pusi shterret?
·
Bretkocat kërkojnë
mbret
Të brengosura
nga rrëmuja që mbretëronte ndërmjet tyre, bretkosat i dërguan Zeusit një
përfaqsues të tyre, duke iu lutur qët'u japë një mbret. Megjithse Zeusi pa se
kjo punë ishte budallallëk, prapëseprapë ua hodhi në kënetë një cung. Në fillim,
bretkosat, të frikësuara nga krisma e madhe, u tërhoq në thellësi, por më vonë,
pasi druri (cungu) ishte i palëvizshëm, dolën në sipërfaqe të ujit dhe aq nuk e
përfillën, saqë u ngjitën dhe u ulën mbi të. Të zemëruara që kishin një mbret të
tillë, shkuan për të dytën herë te Zeusi dhe iu lutën që t'ua ndërronte
sundimtarin, pasi ky që u kish dërguar ishte shumë i butë. Zeusi u zemërua me to
dhe u dërgoi një gjarpër uji, i cili i kapte dhe i gëlltitëte.
·
Qetë dhe rrotat
Qetë tërhiqnin
qerren. Pasi rrotat kërcëllonin, qetë kthyen kryet e thanë:
Çka po bërtitni
kaq shumë, mikesha, deri sa ne po e bartim tërë barrën?
Kështu edhe disa njerëz shtiren sa
mundohen shumë, megjithëse në të vërtet të tjerët e mbajnë tërë barrën.
·
Lopari
Ndërsa lopët
ishin duke kullotur, lopari humbi viçin. Pasi e kërkoi gjithkund e nuk e gjeti,
i premtoi Zeusit se do t'i bëjë fli një kec në qoftë se ia gjen hajdutin. Kur
lopari erdhi në pyll, pa një luan duke gëlltitur viçin. U tmerrua dhe duke çuar
duart nga qielli tha:
Zeus, zoti ynë,
pak më parë të premtova se do të bëja fli një kec poqese e gjej hajdutin. Kurse
tash do të bëj fli një ka në qoftë se shpëtoj nga kthetrat e tij.
Porosia:
Kjo mund
t'u përshtatet disa njerëzve fatzinj, të cilët, kur bien ngushtë luten për
diçka, por kur e fitojnë atë që kërkojnë, bien në mjerim më të madh.
·
Plaku dhe vdekja
Njëherë një plak
preu një dru në pyll dhe, i ngarkuar, u nis në një rrugë të gjatë. I lodhur nga
rruga, e lëshoi barrën dhe filloi të thërrasë vdekjen. Kur ia mbërrijti vdekja
dhe e pyeti se pse e kishte thirrue, plaku iu përgjegj:
Për të më
ndihmuar që të çoj barrën.
Porosia:
Kjo na
tregon se çdo njeri don të jetojë, edhe sikur të mos jetë i lumtur.
·
Fshatari dhe gjarpëri
Një gjarpër që
jetonte në pragun e shtëpisë së një fshatari, doli një ditë dhe e kafshoi për
vdekje djalin e tij. Prandaj fshatari u hidhërua së tepërmi, rrëmbeu sëpatën,
erdhi te bira dhe e priti aty që t'i binte menjëherë posa të dilte. Kur gjarpëri
nxori kryet, ai iu vërsul me sëpatë. Por i shkoi kot dhe çau gurin që ishte
pranë birës së tij. Më vonë e thirri gjarpërin me të butë pët t'u pajtuar.
Mirëpo gjarpëri iu përgjegj:
As unë nuk mund
të besoj ty deri sa shoh gurin e çarë, as ti mua deri sa sheh varrin e djalit
tënd.
Porosia:
Kjo na tregon se armiqësia e madhe nuk harrohet lehtë.
·
Gjarpëri dhe shqiponja
Ranë një herë në
grindje gjarpëri dhe shqiponja dhe ia nisën luftës kundër njëri-tjetrit.
Gjarpëri iu mbështoll shqiponjës rreth trupit dhe e shtrëngoi. Një fshatar e pa
këtë, e zgjidhi dhe e liroi shqiponjën prej gjarpërit. Gjarpëri u zemërua dhe
lëshoi helm në pijen e shpëtimtarit të shqiponjës. Kur fshatari deshi të pijë,
fluturoi shqiponja dhe ia rrëxoi fshatarit gotën prej dore.
Porosia:
Mirëbërësit i pret mirënjohja.
·
Udhëtari dhe gjarpëri
helmues
Një udhëtar,
duke udhëtuar dimrit, pa rrugës një gjarpër të ngrirë. I erdhi keq për të,
prandaj e mori, e futi në gji dhe u përpoq ta nxejë. Deri sa ishte i trulluar
nga të ftohtit, gjarpëri heshte, por kur u nxe dhe u ngjall, e kafshoi në bark.
Kur fshatari e pa veten se do të vdiste, tha:
Mirë ma bëri.
Pse e shpëtova gjarpërin që ishte duke ngordhur dhe që duhet ta mbysja të
gjallë?
Porosia:
Kjo na tregon se të këqinjtë nuk e
kthejnë mirëbërësinë, por edhe mirëbërësve u bëjnë keq.
·
Fshatari dhe djemtë e
tij
Kur një fshatar,
ishte duke vdekur, dëshiroi që djemtë e tij të mësohen që të punojnë tokën.
Prandaj i thirri e u tha:
Fëmijët e mi,
unë tanimë po shkoj prej kësaj bote, e ju do të jeni të lumtur e të pasur në
qoftë se gjeni atë që është e fshehur në vreshtën tonë.
Fëmijët e tij
menduan se diku atje në arë do të jetë futur thesari. Prandaj, pas vdekjes së të
atit, rrëmihën tërë tokën rreth trungjve të hardhive, por thesarin nuk e gjetën.
Mirëpo vreshta e punuar mirë, u solli atë vit fryt të mirë e të bollshëm.
Porosia:
Kjo na tregon se puna për njerëzit është
thesari më i çmueshëm.
·
Fshatari, fëmija dhe
stërqokat
Ishte koha e të
mbjellurave. Një fshatar mbolli grurë dhe e ruante duke ndejtur në këmbë.
Ndërkohë mbërritën fluturimthi tufa të panumërta stërqokash të zeza
kërkëllihëse, e së bashku me to edhe garguj që hanin farët. Me fshatarin ishte
edhe djali i tij me hobë të zbrazët. Gargujt, sipas zakonit. Përgjonin dhe në
qoftë se fshatari në atë çast kërkonte hobenë, iknin para se ta merrte. Mirëpo
fshatari mendoi që t'i mashtronte ndryshe. Prandaj filloi ta mësojë fëmijën duke
i thëne:
Djali im, duhet
ta mashtrojmë me mjeshtëri tufën e zogjve. Pra, kur të mbërrinë zogjët, unë do
të kërkoj bukë, por ti mos më jep bukë, por hobenë.
Ia mbërritën
gargujt dhe e mbuluan tokën. Fshatari këkroi bukë sikurse u mor vesh me djalin.
Zogjtë nuk ikën, kurse fëmija në vend të bukës i dha hobenë plot me gurë.
Plaku shtiu
njëherë dhe qëlloi një gargull në krye, tjetrin në këmbë, kurse të tretin në
krah; atëherë ata filluan të ikin. Në ndërkohë u erdhën në ndihmë kojrilat dhe i
pyetën se çka u ndoshi. Ata u thanë:
Ikni prej fisit
të prishur njerëzor, i cili ka mësuar që tjetër gjë të llomotitë e tjetër të
veprojë.
I tmerrshëm
është fisi i atyre që përdorin mashtrimin.
·
Djemtë e fshatit
Djemtë e një
fshatari nuk shkonin mirë me njëri-tjetrin. Meqenëse i ati, edhe pas shumë
vërejtjesh që u bëri, nuk mundi t'ua mbushë mendjen që të shkojnë mirë, i ra në
mend dhe u dha urdhër rë t'i bijnë një tubë thuprash. Kur ata e çuan në vdne
urdhërin e të atit, ua dha të tërëve me radhë tubën e u tha që ta thyejnë. Pasi
ata nuk mundën ta thyejnë megjithëse përdorën tërë fuqinë e tyre, i ati e
zgjidhi tubën e ua dha t'i thyenin thuprat një ng anjë. Meqenëse tani i thyen
fare ehtë, ai u tha:
Kështu edhe ju,
fëmijët e mi, do të jeni të pamposhtur për armiqtë, në qoftë se jeni të bashkuar
për gjithmonë. Në qoftë se ngrindeni, do të mposhteni lehtë prej armikut.
Porosia:
Kjo na
tregon se njerëzit, të bashkuar, janë të fortë, kurse të ndarë, mposhten lehtë.
·
Gjuetari i shpezëve
Një gjuetar
shpezësh ngrehu kurthin për kojrila dhe e shikonte prej së largu se a do të zërë
gjë. Kur në kurth, bashkë me kjrila ra edhe lejleku, ai vrapoi dhe e kapi bashkë
me to. Kur lejleku filloi t'i lutet që të mos e vrasë, kude i thënë se jo vetëm
që nuk është i dëmshëm për njerëzit, por përkundrazi është edhe i dobishëm për
ta, sepse kap e zhduk gjarpërinjtë dhe rrëshqitësit e tjerë, gjuetari i tha:
Megjithëse nuk
je i dëmshëm për ne njerëzit, prapëseprapë e meriton dënimin, sepse je shoqëruar
me të këqinjtë.
Prandaj, edhe ne njerëzit duhet t'i
shmangemi shoqërimit me të këqinjtë, që të mos duket se marrim pjesë në punët e
tyre të këqia.
·
Dreri dhe luani
Një dre i etshëm
erdhi tek një burim. Ndërsa ishte duke pirë ujë, vuri re në ujë hijen e vet e
filloi të mburret për brirët e vet, duke parë madhësinë e bukurinë e tyre, kurse
për këmbët e veta u hidhërua që i kish aq të holla e të hajthme. Derisa ende
ishte duke menduar për këtë gjë, ia bëhu luani e filloi ta ndjekë. Dreri ia dha
këmbëve dhe u largua mjaft prej luanit. Derisa ishte fushë pa drunj, dreri
vrapoi mirë e i shpëtoi rreziku, por kur mbërrini në pyll, në një vend me drunj
të dendur, brirët iu ngatërruan nëpër degët e drunjve. Dhe pasi për këtë nuk
mundi të vrapojë, luani e kapi. Para se të mbaronte dreri në gojën e luanit, tha
me vete:
I shkreti unë!
Këmbët më shpëtuan, megjithse mendova se ato do të më lënë në baltë, kurse e
gjeta belanë prej brirëve, në të cilët kisha plot besim.
Shpeshherë miqtë, te cilët kemi dyshim,
na shpëtojnë prej rrezikut, kurse na tradhëtojnë ata, te të cilët kemi besim të
madh.
·
Vogëlushja prej dëbore
Në një natë
dimri, në krahinën e Provansës, plot me diell e ku bie rrallë dëborë, një stuhi
e fortë bëri dëme të mëdha. Një fshatari me të shoqen iu mbulua e tërë shtëpiza
me dëborë. Ky ishte një çift i moshuar, pa fëmijë, që kalonte një jetë mjaft të
trishtuar.
- Po bëj një
vogëlushe prej dëbore, - tha gruaja. Por për habinë e saj të madhe, papritmas
vajza e vogël prej dëbore, iu vu nga pas dhe i foli:
- Nënë, mos bëni
zjarr të madh këtu brenda, sepse nuk e duroj dot të nxehtit. Fshatarët erdhën
nga ana e anës për të parë vogëlushen prej dëbore. Dukej e sjellshme; kalamajtë
e donin dhe luanin me të. Dimrit ajo ishte shend e verë, por në pranverë bëhej
mjaft e trishtuar. Vajza e vogël nuk e donte diellin dhe e kishte zakon të ikte
dhe të fshihej në hijen e pyllit kur ai ngjitej lart dhe ngrohte tokën me rreze
të forta. Për më tepër, nëna e saj mërzitej se ajo vazhdimisht qante.
Një mbrëmje vere
kalamajtë e fshatit bënë një zjarr për t’u zbavitur e zunë të kërcenin rrotull
tij. Meqenëse vogëlushja nuk dukej gjëkundi, shkuan ta kërkonin. Në fillim vajza
e vogël prej dëbore sillej rreth e rrotull zjarrit me po aq gëzim sa edhe
kalamajtë e tjerë. Por kur deshi të kërcente përmbi zjarr, ajo u zhduk
menjëherë. Dhe në duart e dy djemve të vegjël, të cilët e kishin mbajtur për
dore, nuk mbeti veçse një pikë uji.
·
Dielli, hëna dhe gjeli
Shumë e shumë
kohë më parë në qiell jetonin tre vëllezër: Dielli, Hëna dhe Gjeli. Një ditë
Dielli shkoi të punonte dhe Hëna e Gjeli mbetën në shtëpi. Afër mbrëmjes Hëna e
urdhëroi Gjelin të sillte kopenë e bagëtive nga fusha. Por Gjeli, i lodhur nga
një ditë e gjatë pune, nuk u bind. Dhe Hëna, duke mos u përmbajtur dot nga
inati, e kapi vëllanë nga lafsha (qafa ?) dhe e flaku nga qielli në tokë. Kur në
darkë Dielli u kthye në shtëpi dhe nuk e pa Gjelin, e pyeti Hënën për të. Më në
fund kjo i rrëfeu se ç’kishte ndodhur. Dielli u dëshprua shumë dhe tha:
- Hëna ime, meqë
ti nuk rri dot e qetë me askënd edhe unë nuk do të jetoj me ty! Qysh sot e tutje
nata do të jetë jotja dhe dita imja. Vëllai ynë Gjeli, që ti e dëbove, nuk ka
për të të dashur kurrë më. Por mua nuk ka për të më harruar asnjëherë. Kur të
çohem unë nga gjumi, ai do të tregojë tërë gëzimin e vet; kur do të çohesh ti,
ai do të ikë dhe do të shkojë të flerë.
Dhe qysh atëherë
vërtet kështu ka ndodhur: porsa del Dielli, Gjeli gëzohet që e sheh dhe e
thërret:
- Kikirikiii!
Kikirikiii!
Në gjuhën e
gjelave kjo do të thotë: ,,Edhe unë jam këtu! Edhe unë jam këtu!’’
Dhe pastaj Gjeli
këndon e dëgjohet që nga mëngjesi e tërë ditën, ndërsa porsa perëndon Dielli e
del Hëna, Gjeli vrapon për në shtëpi dhe fshihet që të mos e shohë të motrën.
Si e humbi lepuri bishtin?
Dikur lepujt
kishin bisht të gjatë.
Një ditë një
lepur po bridhte rrugës, ku u takua me dhelprën, e cila kishte në gojë një tufë
me peshq.
- Si arrite t’i
kapësh gjithë këta peshq? - e pyeti lepuroshi.
- Zbrit te
rrëkéja, zhyte bishtin në ujë dhe prit atje tërë natën. Në mëngjes, në të gjitha
qimet e bishtit tënd do të kesh sasira të mëdha me peshq. Nuk do të të mbetet
tjetër veçse të zgjedhësh më të mirët. Atë natë lepuroshi shkoi të peshkonte te
rrëkéja. Fryente erë, bënte ftohtë. Lepuroshi dridhej; nganjëherë fërkonte
putrat e vogla njërën pas tjetrës. Nisi dëbora, flokët e saj të bardhë binin mbi
turirin e lepuroshit të gjorë.
Kur agoi,
lepuroshi ende gjendej te rrëkéja. Atëherë mendoi e tha me vete: ,,Tani erdhi
koha!’’ E tërhoqi bishtin për të kapur peshqit, por rrëkéja ishte ngrirë gjatë
natës; akulli e mbërtheu fort bishtin e lepurit të gjorë, ndaj nuk mundi të ikën
dot. Atëherë e tërhoqi aq fort bishtin e vet të gjatë sa iu këput në rrëkénë e
ngrirë.
Që prej asaj
dite lepuroshët e kanë bishtin kaq të shkurtër.
·
Flokarta dhe tre
arinjtë
Na ishte njëherë
një vajzë, që kishte një emër të bukur, Flokartë. Një ditë, megjithëse nëna ia
kishte ndaluar, Flokarta u largua nga shtëpia dhe shkoi në pyll për të mbledhur
lule të egra. Ajo nuk e vuri re diskun e kuq të diellit që fundosej pak nga pak
përtej maleve. Shpejt ra nata dhe e errësoi pyllin. Për një kohë të gjatë
Flokarta u end pyllit, duke qarë me dënesë sepse nuk po gjente rrugën për në
shtëpi. Meqë u lodh, ajo u ul rrëzë një lisi. Po në atë kohë u duk së largu një
dritë që shkëlqente: atëherë Flokarta mori guximin dhe eci drejt saj. Më në fund
mbërriti para një shtëpie të vogël, të cilën s’e kishte parë kurrë ndonjëherë
dhe mu aty mendoi të kërkonte strehim.
Por Flokarta nuk
e dinte që kjo shtëpi banohej nga një familje prej tre arinjsh: baba ariu, nëna
arushë dhe arushi i vogël, bebë. Në kuzhinë ndodhej një tryezë dhe pranë saj
ishin tri karriga: e para ishte e madha, e dyta mesatare dhe e treta më e
vockël.
Të tre arinjtë
kishin shkuar për të bredhur dhe, para se të iknin, nënë arusha kishte bërë gati
supën dhe e kishte hedhur në tre çanakë. Çanaku i parë ishte i madh, i dyti me
madhësi mesatare dhe i treti fare i vogël dhe i bukur. Flokarta vështroi nga
dritarja dhe, meqë kishte shumë uri, ushqimi që ishte hedhur nëpër çanakë iu duk
joshës: ajo shtyu derën dhe hyri brenda.
- Sa mirë qenka!
- tha ajo.
Dhe u ul në
karrigën e madhe, por kjo ishte tepër e madhe për të. Provoi karrigën mesatare,
por ajo nuk arrinte gjer në tryezë. Atëherë Flokarta u ul në karrigën e vogël,
që i rrinte për bukuri. Mori çanakun dhe e përlau shpejt e shpejt supën e
arushës së vogël. Kur e mbaroi, e ndjeu veten të lodhur. Dhe mendoi se do të
ishte mirë të shtrihej. Hipi, pra, në shkallë dhe u fut në dhomën që kishte tre
shtretër. I pari ishte i madh, i dyti mesatar dhe i treti një shtrat i bukur,
fare i vogël. Ajo provoi në fillim të madhin, por ky ishte tepër i madh. U ngrit
e provoi të dytin, por edhe ai, gjithashtu ishte tepër i madh. Atëherë u shtri
në shtratin e vogël dhe fjeti me grushtet shtrënguar pranë fytyrës.
Arinjtë u kthyen
shpejt. Meqë të bredhurit ua kishte shtuar oreksin, ata shkuan menjëherë për të
ngrënë në tryezë.
- Dikush është
ulur në karrigën time! - bërtiti baba ariu, me zërin e vet kumbues e të trashë.
- Dikush është
ulur në karrigën time! - bërtiti nënë arusha, me trupin mesatar dhe zërin jo të
fortë.
- Dikush është
ulur në karrigën time! - bërtiti arusha e vogël me zë të hollë.
Pastaj ata
hodhën sytë në çanakun e tyre.
- Dikush e ka
provuar supën time! - bërtiti baba ariu.
- Dikush e ka
provuar supën time! - bërtiti nënë arusha.
- Dikush e ka
provuar supën time dhe e ka ngrënë atë! - bërtiti me të madhe edhe arushi i
vogël me zërin e hollë.
- Cili mund të
ketë qenë vallë? - bërtitën njëherësh të tre arinjtë.
Baba ariu vrapoi
për te shtrati i vet.
- Dikush është
shtrirë në shtratin tim! - briti përsëri ai.
Nënë arusha
vrapoi te shtrati mesatar.
- Dikush është
shtrirë në shtratin tim! - u dëgjua edhe zëri i saj jo fort i trashë.
Ndërkohë edhe
arushi i vogël bërtiti me sa fuqi që kishte:
- Dikush është
shtrirë në shtratin tim! Ah, ja tek është!
Po në atë kohë
Flokarta u zgjua dhe i pa të tre arinjtë, që po e vështronin me inat. Ajo u
llahtaris aq shumë sa kërceu nga shtrati, zbriti shkallët me shpejtësi sa nuk ia
kishte marrë kurrë mendja dha shpëtoi, duke u futur në pyll. Të nesërmen
Flokarta u takua me një druvar, i cili me sopatën në krah shkonte për të bërë
dru dhe i tregoi atij ç’i kishte ndodhur. Meqë ai e njihte pyllin si në pëllëmbë
të dorës, e përcolli vajzën gjer në fshat. Prindërit e pretën Flokartën me lotë
gëzimi. Pas kësaj, vajza me flokë të artë u bë fëmijë i bindur dhe nuk u largua
kurrë më vetëm nga shtëpia.
Bukuroshja Kler Bela dhe peshkatari
plak
Kler - Bela ka
një mik të dashur. Ai është plaku Olaf peshkatari.
Miqësia e tyre
ka nisur kështu: një ditë Kler-Bela hodhi një grep në lumë për të zënë një
peshk. Shumë shpejt zuri dy peshq të vegjël. Ishte tepër e lumtur dhe e ëma e
lavdëroi. Në mbrëmje ajo hodhi tre grepa. Por në mëngjes nuk gjeti asnjë peshk.
Të nesërmen u
ngrit dhe shkoi te lumi. U afrua buzë lumit dhe pa një njeri që ia vidhte
peshqit. Kler-Bela nuk kishte frikë aspak. Ajo vrapoi pas vjedhësit dhe i tha:
- Ju më kini
marrë peshkun tim!
Burri ngriti
kokën dhe kur Kler-Belapa fytyrën e tij vuri re se ai ishte peshkatari që
banonte në një shtëpi aty pranë.
- E di fare mirë
që janë grepat tuaj, - i tha ai.
- Po përse, pra,
m’i vidhni peshqit?
Burri e vështroi
dhe i tha përsëri:
- Ti peshkon për
t’u zbavitur dhe familja ime po vdes urie. Gruaja plakë dhe fëmijët e mi janë të
sëmurë dhe unë nuk kam të holla për të blerë grepa.
Vajza e vogël u
skuq dhe nuk iu përgjigj. Të nesërmen ajo shkoi te lumi. Në çdo grep gjeti nga
një peshk. Ajo i vuri peshqit në bohçe dhe nuk shkoi për në shtëpinë e saj;
shkoi te peshkatari.
- Ja peshqit, -
thërriti ajo. - Ah! - ia bëri peshkatari plak. - Bukuri!
Ajo iu afrua
burrit dhe e zbrazi bohçen para tij.
- Mbani ato që
janë tuajat, - i tha ai. -Nuk dua të marr peshqit tuaj.
Por Kler-Belës
nuk i bëhej për të ikur. Ajo i tha:
- Unë do të vij
të të kërkoj çdo mëngjes; do të shkojmë bashkë për peshkim dhe kurdoherë do t’i
ndajmë së bashku peshqit që do t’i zëmë.
Atëherë plaku
buzëqeshi, ktheu sytë nga ajo dhe i tha:
- Mirë pra. Do
të shkojmë së bashku për peshkim.
Qysh atëherë,
peshkatari plak dhe çupa Kler-Bela, janë bërë miqë të ngushtë.